Z pomocy Rzecznika mogą korzystać konsumenci, tj. osoby, które nabywają towar (rzecz ruchomą) bądź też zawierają umowę z przedsiębiorcą dla celów nie związanych z działalnością gospodarczą.
Porady prawne mieszkańcom powiatu lwóweckiego udzielane są:
- osobiście
- telefonicznie,
- korespondencyjnie.
Rzecznik udziela porad i informacji bezpłatnie.
Zwracając się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów konsumenci powinni posiadać wniosek o interwencję zawierający:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz telefon wnioskodawcy,
- oznaczenie przedsiębiorcy wraz z jego danymi adresowymi,
- szczegółowy opis sprawy,
- sprecyzowanie żądań (wymiana towaru, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy),
- do wniosku należy załączyć kopie dokumentów związanych ze sprawą:
- dowód zakupu (paragon, faktura) bądź umowę o świadczenie usługi, której sprawa dotyczy
- zgłoszenie reklamacyjne
- odpowiedź sprzedawcy z ewentualną opinią rzeczoznawcy
- wszelką korespondencję w sprawie.
Dokumenty można składać osobiście bądź przesłać pocztą, faxem lub drogą elektroniczną.
Zadania
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
- zapewnia bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziała z właściwą miejscowo delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, szczególnie w zakresie sygnalizowania problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej;
- wykonuje inne zadania określone w ustawie lub przepisach odrębnych;
- współpracuje z właściwymi wydziałami Starostwa Powiatowego oraz Radą Powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów;
- sporządza i przedkłada Staroście roczne sprawozdanie z działalności w terminie do 31 marca każdego roku;
- przekazuje zatwierdzone sprawozdanie właściwej miejscowo delegaturze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
- może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- może występować w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
- podejmuje i przeprowadza mediację w celu polubownego załatwiania spraw pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem;
- może występować z wnioskiem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie postępowania w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów;
- przygotowuje pisma interwencyjne oraz monity do przedsiębiorców;
- analizuje wzorce projektów umów proponowanych konsumentom przez przedsiębiorców;
- udziela pomocy konsumentom przy sporządzaniu projektów pozwów i pism procesowych oraz przy kompletowaniu dokumentacji potrzebnej do wniesienia powództwa w sprawach konsumenckich;
- przekazuje wnioski konsumentów zgodnie z właściwością miejscową.
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta:
Dawid Kopeć
Adres
ul. Szpitalna 4
pok. 217 – II piętro
59-600 Lwówek Śląski
Kontakt
Telefon:
75 782 21 49
Fax
75 782 36 54
e-mail
d.kopec@powiatlwowecki.pl