Most na Bobrze w Lwówku Śląskim, obecnie w trakcie gruntownej przebudowy, w czwartek 18 lipca 2025 roku stał się symbolicznym tłem dla wydarzenia, które może zadecydować o przyszłości całego regionu. To właśnie tam odbyła się konferencja prasowa z udziałem władz samorządowych województwa i powiatu, podczas której ogłoszono rozpoczęcie wieloetapowego programu inwestycyjnego o wartości przekraczającej 400 milionów złotych.
Wśród zapowiedzianych działań znalazły się zarówno przebudowy kluczowych odcinków dróg, jak i długo wyczekiwana rewitalizacja linii kolejowych. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Marszałek Województwa Dolnośląskiego Paweł Gancarz, Wicemarszałek Michał Rado, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski oraz przedstawiciele władz powiatowych i gminnych. Dyskusja dotyczyła nie tylko szczegółów inwestycji, ale również ich szerszego znaczenia – gospodarczego, społecznego i demograficznego. Marszałek Paweł Gancarz zaznaczył, że działania podejmowane przez zarząd województwa koncentrują się w dużej mierze na wspieraniu tych obszarów Dolnego Śląska, które przez lata pozostawały w cieniu dynamicznie rozwijających się aglomeracji. Zapewnienie sprawnej komunikacji – zarówno drogowej, jak i kolejowej – to według niego warunek konieczny, by powstrzymać procesy wyludniania, pobudzić lokalną gospodarkę i poprawić jakość życia mieszkańców. W jego wystąpieniu nie zabrakło także odniesień do dotychczasowych działań samorządu i podziękowań dla poprzedniego marszałka Cezarego Przybylskiego za kontynuację kluczowych projektów.
Głos zabrała także Starosta Lwówecki, Małgorzata Szczepańska, która zwróciła uwagę na strategiczne znaczenie planowanych działań:
– Jako przedstawicielka beneficjentów tych wszystkich zmian mogę powiedzieć tylko, cieszę się bardzo, że idea ciągłości władzy materializuje się tutaj w powiecie lwóweckim w postaci tych trzech bardzo ważnych inwestycji, dzięki którym być może zniwelowany zostanie problem zdiagnozowany już od dawna w strategii rozwoju powiatu lwóweckiego, mianowicie problem wykluczenia komunikacyjnego. To są czyjeś plany, czyjeś marzenia, które być może teraz dzięki temu będą mogły być właśnie zrealizowane w powiecie lwóweckim, na co bardzo serdecznie liczymy i przy tej okazji naprawdę wielkie podziękowania dla Zarządu Województwa.
Nie zabrakło również głosu ze strony zarządu powiatu. Członek Zarządu Powiatu Lwóweckiego, Zenon Zatchiej, odniósł się do lokalnej specyfiki i potrzeb terenów objętych ochroną przyrodniczą: – Jesteśmy jako zarząd powiatu bardzo zadowoleni z tego, że takie kluczowe inwestycje w naszym powiecie będą realizowane. Gminy Wleń i Lubomierz to praktycznie w 90 procentach Natura 2000, więc rozwój, rewitalizacja sieci kolejowej i remont drogi 297 to dla nas żywotne zadanie. Wraz z planowaną budową cyklostrady (…) będzie to naprawdę wspaniałe miejsce do realizacji obszarów wypoczynkowych, turystycznych. Za to serdecznie dziękujemy wszystkim.
Szczegółowe informacje przedstawił dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, Mateusz Masłowski. Wskazał on, że:
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 297 na odcinku Lwówek Śląski – Pasiecznik będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, a wartość kontraktu wyniesie ponad 200 milionów złotych. Pierwsze prace rozpoczną się już we wrześniu – na odcinku Pasiecznik–Wojciechów,
- rewitalizacja linii kolejowych 283 i 284 obejmie łącznie 56 km torów, a koszt realizacji szacowany jest na około 4 mln zł za kilometr,
- otwarcie połączeń kolejowych planowane jest na przełom lat 2028–2029.
To największy od lat pakiet inwestycji infrastrukturalnych w tej części województwa. Ich realizacja stanowi nie tylko szansę na poprawę komunikacji i rozwoju turystyki, ale również realną próbę zmierzenia się z problemem wykluczenia, który przez dekady ograniczał możliwości mieszkańców powiatu lwóweckiego.