Krajowe Centrum ds. AIDS rozpoczęło nową, ogólnopolską kampanię społeczną pod hasłem: „Mój pierwszy raz” (#mójpierwszyraz), której celem jest przede wszystkim popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV.

Termin trwania kampanii: od 4 listopada 2024 r. do 1 grudnia 2024 r., ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV (ETT): 18 – 25 listopada 2024 r. oraz Światowego Dnia AIDS: 1 grudnia 2024 r.

Grupa docelowa: młodzi dorośli w wieku 18 – 24 lata.

Cele:

  1. Popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV, szczególnie wśród osób, które nigdy w swoim życiu nie wykonały tego testu, ponieważ nie odnoszą do siebie ryzyka zakażenia. Mimo że większość ludzi dorosłych jest aktywna seksualnie, tylko jedna osoba na dziesięć chociaż raz w życiu wykonała test w kierunku HIV. Należy jednocześnie pamiętać o innych zakażeniach, które często towarzyszą HIV, jak kiła, HCV, rzeżączka czy chlamydioza.
  2. Przełamanie stereotypu, że HIV zakażają się jedynie osoby z wybranych populacji, takie jak np.  sprzedające usługi seksualne, uzależnione od narkotyków, homoseksualiści.
  3. Popularyzowanie faktów, że nie ma grup ryzyka, są natomiast ryzykowne zachowania i sytuacje mogące prowadzić do zakażenia HIV. Kontakt seksualny bez użycia prezerwatywy jest takim zachowaniem, dlatego warto rozważyć wykonanie testu. Tym bardziej, że istnieje wiele możliwości jego wykonania, a jedną z nich jest bezpłatne i anonimowe testowanie w punktach konsultacyjno-diagnostycznych (PKD), połączone z profesjonalnym poradnictwem. W każdym województwie znajduje się przynajmniej jeden taki punkt. Adresy punktów znajdują się na stronie: https://aids.gov.pl/pkd/. Warto podkreślić, że nie trzeba specjalnie się do takiego testu przygotowywać, a więc np. być na czczo.

Więcej informacji oraz materiałów związanych z kampanią znajduje się na stronie kampanii (link poniżej).

Materiały

Strona kampanii „Mój pierwszy raz”