Wczorajszy X Dolnośląski Kongres Samorządowy we Wrocławiu, pod hasłem „Dynamiczny region – nowoczesny samorząd”, stanowił najważniejszą debatę o przyszłości i rozwoju Dolnego Śląska. Dziesiąta edycja zgromadziła szerokie grono osób, dla których rola samorządu w Polsce ma kluczowe znaczenie.

Moderatorzy paneli, Agnieszka Gozdyra z telewizji Polsat, Bogusław Chrabota- redaktor naczelny dziennika Rzeczpospolita oraz Kamila Baranowska z portalu interia.pl, poprowadzili dyskusje na temat kondycji i znaczenia samorządu w kraju, rewolucji transportowej oraz funduszach europejskich. Panele skoncentrowały się na trzech tematach:

„Zmiany w samorządzie – ewolucja czy rewolucja?”,

„Fundusze Europejskie impulsem rozwoju samorządów”

„Z Dolnego Śląska nad morze – renesans kolei w regionie”.

Panel „Z Dolnego Śląska nad morze- renesans kolei w regionie” poświęcony był projektowi rewitalizacji i przywróceniu połączeń kolejowych na nielicznych liniach a także zakupom taborowym Kolei Dolnośląskich. W sumie samorząd województwa przejął od PKP PLK ponad 20 linii kolejowych, czyli ponad 300 km tras.

Daniel Koko, Starosta Lwówecki, podkreślił sukces osiągnięty dzięki współpracy od gminy po województwo.

– Pojawiło się okno na świat dzięki zaangażowaniu zarządu i marszałka. Dzięki współpracy od gminy, przez powiat aż po województwo udało się nam osiągnąć sukces. Udało się to głównie dzięki środkom europejskim, ale nie zapominajmy o zaangażowaniu finansowym lokalnych samorządów.– zauważył Daniel Koko, Starosta Lwówecki, podsumowując znaczenie współpracy na rzecz ożywienia kolei w regionie.

Starosta Lwówecki Daniel Koko wskazał również na potrzebę dalszych kolejowych inwestycji, przed którymi stoją samorządowcy województwa dolnośląskiego. Są to m.in.: rewitalizacja linii kolejowej z Lwówka Śląskiego przez Wleń do Jeleniej Góry oraz kolejowe połączenie Lwówka Śląskiego ze stolicą województwa dolnośląskiego – Wrocławiem.

Doświadczony samorządowiec z Powiatu Lwóweckiego zwrócił uwagę na potrzebę rozbudowy, poszerzenia autostrady A4 od Wrocławia w stronę Legnicy, gdyż jest to trasa o znaczeniu międzynarodowym, a obecny jej standard w połączeniu z wysokim natężeniem ruchu i liczbą wypadków dobitnie sygnalizuje kwestię jej poszerzenia.

Kongres potwierdził, że rozwój Dolnego Śląska zależy nie tylko od wykorzystania funduszy europejskich, lecz także od skutecznej współpracy wszystkich szczebli samorządowych – od gminy po województwo.